Friday, June 10, 2016

Berjayakah Aiman berpuasa?


Assalamualaikum wrt

Alhamdulillah, hari ni dah hari ke 5 kita berpuasa. Alhamdulillah, sehingga hari ini aku berjaya melaksanakan ibadah ini dengan keadaan yg baik. Kalau somi x masak, aku masak yg simple2 jer. Time sahur pun boleh bangun. Yg penting jam berbunyi, heheee



Syukur dipermudahkan. Baby pun aktif ( dah 33w ).
Baby nendang nendang, garu garu perut ni.. mak buat derkk ajer. Mak cakor ko balik nak.. hahaha
Agaknya dia pelik kot, ngaper mak aku x mkn x minum ni.
Diet ker apa?
Almaklomla, tiap kalo check up berat asyik naik ajer. 


Itu pasal omak, acaner lak ngan anak bujang yg baru belajo berpuasa tu?


Lepas kecundang disaat akhir pada hari pertama, berjayakah Aiman pada hari hari berikutnya?



Wauuu macam nak buat skrip drama la pulak..


Alhamdulillah, Aiman pun berjaya puasa penuh hari ke 2 & hingga semalam. Hari ni x tanya dia lagi. Tapi aku rasa Insyaallah dia puasa sebab hari ni dia lepak kat transit(kafa), ustazah pun xder masak2. Aku pun xder bekalkan dia mknn or air.


Nak ajar anak untuk berpuasa pun ada caranyakan.
Kena bersabar.
kena pandai ambik hati dia.


Time berbuka dah tanya, esok Aiman nak makan apa?
Aiman nak kari ayam.
Aku belila kari ayam 3 ketol kecik2 kat kedai mamak depan tu. Nak masak mcm x berbaloi ajer. Aiman sorang yang nak mkn kari.
Hari2 tanya nak makan apa untuk buka & sahur.

Hari ni dia kata nak makan kari ikan ngan sotong grg. Nanti balik aku pla kedai mamak tu beli kari ikan 2 ketol utk dia. seketol mkn berbuka & seketol lagi time sahur.

Pun tanya nak minum air apa. hari ke 2 hari tu request air milo rased. Balik kerja aku singgahla beli.


Air milo dlm teko. Dia sorang yg mnm ngan kari aym. menambah gak dia makan.


Time sahur pun senang nak bangun. Kejut 2-3 kali gak. 
" Aiman bangun sahur "
lepas tu pelukla jap, pimpin dia turun sampai bawah.
Sampai bawah dia golek jap depan tv. Sementara aku pnskan lauk.



makan nasik ngan kari ayam. xder tambah nasik tapi habisla portion sepinggan tu.

Lepas mkn nasik aku bg mnm milo. Milo suam dlm botol lagi. Aishhh kalo kwn2 kamu nampak mesti kena ejek bang. dah beso mnm dalam botol lagi.


Rasanya dah 2-3 bulan Aiman x minum susu. Tapi bertukar kepada milo. 



Selain ikut citarasa dia nak mkn apa, aku pun ada bg reward. 
"Aiman poser penuh mama bg rm2 hari hari"
OK Aiman puasa.

So menjelang nak berbuka dia pun mintakla rm2 dari mak dia. Sekarang mak x yah bagi, dia tahu ambik sendiri dlm dompet.huhh

Ni bpk dia punya pasalla. Bpknya yg ckp nk bagi Rm3 sehari. Tapi mcm mn Aiman boleh x ingat. Kata2 mak dia jugak yg dia pegang. Bapaknya dah cakap raya nanti bapak bagi sepuloh ringgit ajer. Itu pun Aiman ok. cer mak ckp mcm tu...huhhh x nak dia. Mesti pegang pada janji.

Tiap2 malam dia kira baper ringgit dia dah ada. Kata nak p legoland.
huhuuhu sebak hati mak dengo. Memang x dapat pergila dlm waktu terdekat ni. Xlarat dah nak jln jauh2.


Minggu depan dah start sekolah. Mesti lagi mencabar. Mcm sekarang lepas sahur boleh tido sejam lagi. Minggu depan semua nak cepat. Seharian dia kat sekolah. Ngan cuaca panas sekarang.

Ya Allah semoga KAU permudah segala urusan kami.


Delisha jgn ditanya puasa ke tidak. Pagi2 dah bukak peti ais cari makanan. 
Dia cakap Dsa kecik lagi. Pandai menjawab budak tu. 


Next week kita cerita lagi.  



No comments:

Post a Comment