Wednesday, June 8, 2016

Dugaan hari pertama berpuasa


Assalamualaikum

Satu persatu dugaan datang mengetuk hati ku.. amboooii


Alhamdulillah, Dsa sihat sebelum puasa bermula. Siap p taman haiwan lagi ahad tu. Xperla bagi budak lepas demam hepi. lepas ni kalo diajak p jln memang payahla cikit ngan perut yg semakin membesar. cepat mengah..


Hari Isnin aku bercuti. Saja cuti sebab ingat nak celebrate 1st day puasa ngan suami. Lehla sediakan juadah berbuka dengan hati yg aman tenteram.

Somi pulak kerja petang, sepatutnya dia hbs kerja tengah malam, tapi sebab puasa dia nak balik berbuka kat umah.


Aku pun setla pukul berapa nak masak. Alahh masak simple2 jer. Plan nak msk sambal udang, grg stg tepung ngan sayur bening jer.


Kol 5 aku keluar p kedai jap, sambil meronda ke param menjenguk kot2 ada kuih yg menarik. Membelila kuih pelita RM2 ngan pajeri terung sebiji berharga rm2 juga.


Balik umah aku mulakan dengan masak sayur bening. Dlm ms yg sama kat dpr 1 lagi aku ngah masak bubur kcg hijau. Ngah masak aku dengo adik aku start enjin keter. berlarian la aku mengejo dia. Bertanya nak kemana. Bila dia ckp nak p kedai aku bg tahu naik motor jer sebab jln kat depan tu dah jem. Nanti nak parking pun susah.


Bila masuk ke dapur balik aku tengok dua2 dapur udah x berapi. What!!!
Ku petik berkali kali, x mahu jugak hidup apinya.


Uwaaaaaaaa

Bila ku goyang2kan tong gas tu, ringanla sangat.

huhuuuuu gas habis la pulak. Ngapala ko habis sekarang..masa tudah kol 6.30. Nasik dah masak. Bhn nak msk sambal dah blender. Sayur bening pun x brapa nak masak lagi.


Kelam kabutla aku kol adik aku suruh carik tong gas.


Jap jap adik aku kol bagi tahu, kedai xder gas.


Sepanjang deretan kedai tu gas dah habis. P area lain pun xdo. Aku try kol no yg ada kat peti ais pun dah x berangkat. Apa keheinya tong gas habis semua ni.


Hmm ngan sedehnya aku pun wasapla somi, bg tahu gas habis. Lom siap masak lagi.
X jadila dia nak balik.


Wlpn somi x jadi berbuka kat umah, tong gas harus dicarik juga. sebab kalo xder gas, esok sahur aku nak mkn apa. Udahla nasik dah masak banyak. xkan nak bunag mcm tu jer. 


Aku srh adik aku p merata kedai...sampai ada..hehehee sian gak dia. dahla dia x berapa nak sihat.  Nasib baik jugak dia bwk mtr, senang nak rempit.


Finally dpt gak tong gas. Lbh kurang kol 7.15 gas sampai umah. Alhamdulillah. Aku pun xder mood nak masak. Sambung lepas magrib jerla.


Udahla gang habis, masak lom siap lagi. Aiman tunjuk perasaan pulak. Dia marah aku p param x bawak dia.




Bukan xnak bawak. Sebelum pergi dia tidur. Aku dah kejutkan, dlm mamai tu dia kata x nak ikut. Aku pun pla sorang.


Sebab dia x dapat ikut dia xnak poser dah. lapo sangat dah katanya.
Mak cakap sabarla bang, jap lagi.
X nak.. nak makan gak.


sabarla...
Xnak..


Aisshhh 
Haaa kalo nak makan, makanlaaa. Malas mak nak ckp lagi ngan kamu.

Masa tu jam dah kol 6.40 p.m


malas dah aku nak pujuk. Silakan makan.

Bukan makan nasik or kuih pun. mkn jajan sate yg dah 2 bln tergantung kat dapur tu.



berapa batang jerla yg dia makan. Marah punya pasal, x nak dengar ckp mak dia dah.

geram sungguh dibuatnya. lagi berapa minit jerla.


So berbuka la aku hari tu ngan mkn kuih n air soya jer. mknla 2 bijik . mlm tadi nyambung lagi mkn 2 bijik. ehhh ada sebijik lagi. elok ker simpan lama2 yer... :)





Lepas magrib baru sambung memasak. Aiman tolong grg sotong tepung. Dia kecewa x dapat mkn kari aym. Bkn aku xnak mskkan, tp dah plan lain. Bhn2 nak mengkari pun x cukup. Dia mintak pun last minit. Alahaiii anak, esok mak msk kari pulak yer.




tulah cerita hari pertama aku berpuasa. Kelam kabut sungguh. Ingat hari pertama bolehla mkn ngan tenteram. 

Betulla, kita hanya mampu merancang, tapi Tuhan yg menentukan segalanya.


Tu jer nak cerita.



No comments:

Post a Comment