Friday, January 11, 2013

Pssstt korang dah dapat borang EA ?



Assalamualaikum wbt


Dah masuk pertengahan bulan 1 ni . Korang dah dapat borang EA lum ?


Awal sangat kut kalo dapat sekarang . Tanya kat HR mesti diorang cakap 'baru nak buat'..


Jangan dah masuk bulan April baru kelam kabut nak bagi 


Kalau ikutkan LHDN, majikan sepatutnya bagi borang EA kpd pekerja selewatnya 28hb Feb setiap tahun.


Opsss sebelum tu korang tau x apa borang EA tu ?

hehehehhe kalo x tau xper.


Kita belajar benda baru yer.  :)

ea form 
sumber:lhdn


Borang EA tu adalah penyata gaji/saraan setahun untuk pekerja2 swasta.  Kalau agensi kerajaan ia dipanggil borang EC.


Wajib bagi semua majikan bekalkan borang EA ni kat pekerja diorg.  Kalo korang ni bos, jangan lupa sediakan borang ni.


Kenapa LHDN tetapkan selewatnya kena bagi penyata ni kat pekerja pada 28/2 setiap tahun ?


Sebab korang kena hantar borang cukai @ income tax @ BE Form pada bulan April setiap tahun.  30/ 4 tu kiranya hari terakhir kena hantar income tax.  Lambat jer dah kena penalti.


Kalo korang x der EA form ni, camner nak isi borang income tax tu.  


Katakanlah korang ada lantik tax ajen utk isikan borang income tax ni, diorang akan mintak EA form ni jugak.  Melainkan korang ada bukak perniagaan enterprise so diorang xkan mintak EA form tapi mintak akaun perniagaan pulak ( Last submission: 30/6 ) 



Pentingnya EA form ni sebab segala maklumat berkaitan gaji, bonus, ganjaran atau kemudahan yg diberikan oleh majikan kepada korang ada dinyatakan dlm penyata ni.  Contoh, syarikat korang ada bg kereta.  Ni pun ada ditulis kat form tu.  X leh nak sorok2 okeh.


Jumlah caruman epf, zakat dan bayaran cukai yg ditolak drp gaji  (pcb) setiap bulan pun ada dinyatakan.


Memang penting sangatla EA form ni.


Jikalau korang nak apply loan utk kereta @ rumah pun , org bank akan mintak EA form ni.


So pastikan kita mesti ada dapat & simpan EA form ni yer.


Sekian, info yg dpt dikongsi pd hari ini.

Terima kasih.



* Ingat 2 thn lepas2, msk bln Feb - Mac, sebuk mengira gaji org..  ada tu baru 30 thn gaji sebulan dah 10K. pergghh best tol *





24 comments:

  1. dah taip borang ea staf2 client,borang ea sendiri xde sbb br keje.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak tnya laa pena mntk dekat boss EA form die kte xde. Pastu tnye die kenapa xde. Die ckp utk die ade . Utk staff die xde. Mcm mne nk buat yee?

      Delete
  2. ada kemusykilan. Bahagian G kat dalam EA form tu, kalau ada value, nak masukkan dekat mana dalam E-Filing?

    ReplyDelete
    Replies
    1. jk x silap mcm xder ruangan utk bhgn G dlm e-filing. Sepatutnya no 1(B) dlm EA form tu adalh amaun gaji+elaun x termasuk elaun yg dikecualikan drp tax. Maka encik nanti akan mskkan Jumlah pendapatan bersih iaitu tdk termsk elaun yg dikecualikan drp tax.

      heee kalo x phm better kol lhdn yer..

      Delete
  3. petrol xkena tax kn, so xyah masuk dlm borang ea btul x?

    ReplyDelete
  4. Salam

    Saya nk tanya utk penyediaan EA form ..
    a) bahagian manafaat kalau director benefit - insurance nk isi sebelah mana ye?
    b) Elaun travelling ke masukkan di bawah upah gaji (elaun) atau pengecualian elaun petrol ?
    c) elaun travelling kena consider as gaji bersih utk tolak PCB bulanan tak ?

    ReplyDelete
  5. Saya baru kerja as HR Department ni.. study Finance before ni so bab2 bi memang benggap sikit la..hihi
    Thanks for info

    ReplyDelete
  6. salam . kalau ea form hilang bagaimana cara nak dapatkan semula

    ReplyDelete
  7. Dah resign dari company oct 2014 boleh dapat borang ea tak?

    ReplyDelete
  8. Dah resign dari company oct 2014 boleh dapat borang ea tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh..selalunya company lama akan pos pada alamat surat menyurat. Kalau x pun, call balik HR tanya.

      Delete
    2. Salam.. saya nak tanya kalo (E) apa maksudnye puan??

      Delete
  9. salam...borang ni kna anta ke LHDN ke ? sbb sy sambung masters berhenti kerja bln 1...jd offis pos ke rumah borang EA ni..... tq

    ReplyDelete
  10. Salam. Saya nak Tanya saya tak Ada daftar income tax Kerana gaji saya di bawah layak bayar income tax. Boleh saya minta EA form dari syarikat saya untuk pinjaman bank?

    ReplyDelete
  11. NO SIRI DEKAT FORM TU TULIS NO APE YER

    ReplyDelete
  12. kalau majikan tak supply EA form. dah mintak tp dorang kata tak perlu. pastu dorang suruh congak2 berdasarkan gaji boleh tak?

    ReplyDelete
  13. Ea ini untuk pe sbnrnya...adakah kita kne byr cukai atau majikan tu bayar cukai tlng explain...sya jnis yg lmbt pickup....

    ReplyDelete
  14. Budak Hantar Ayam Goreng kat Bangsar kena marah besar besar dalam meeting bulanan bila ditanyakan Borang EA mane ? pulak tu angkuh selama 8 tahun kerja tak pernah tempuh tu malah itu semua francai yang buat sedangkan ini amboi amboi punye hal terikat..

    ReplyDelete
  15. nak tnya..sy xperh dpt borang ea..sbb majikan xperh dftr..sy tnya dia..dia ckp xth..sbb ni compny cap ayam..mcmana yer sy nk dpatkan borang ea no..dia suruh sy uruskan sendiri..

    ReplyDelete
  16. Nak tanya la, kalau buat perniagaan die nak penyata pendapatan dan kunci kira-kira je k?? Or mnde lain lagi.. Tq

    ReplyDelete
  17. Nak tanya. Kalau boss pun bekerja, kena bagi form EA juga ke kat dia?

    ReplyDelete
  18. Nak Tanya, kalau setakat bayar commission dgn petrol utk org yang ambil order utk company sy, perlukah sy prepared ea form utk dia, tq

    ReplyDelete
  19. biasa ea form ni kene sediakan bulan 2 ea .. tempohnye adalah income tahun sebelom tu ke ?

    ReplyDelete