Tuesday, January 12, 2016

Akibat terlebih perihatin sangat


Assalamualaikum..

Petang semalam Aiman ada perhimpunan. Selalunya pukul 6.30 pak guard akan bukak kunci pagar, so mak pak & pemandu van sekolah bolehla masuk. Maybe semalam ada perhimpunan so 6.30 pagar masih berkunci. 

Bila dah bunyi loceng barula pak guard bukak kunci pagar. Bila dah bukak pagar ingat mak pak bolehla masuk mencari sang anak. Mana tahu, pak guard x bagi. 
Alamak x bagi masukla pulak. Dahla aku pesan kat Aiman suruh tunggu maknya kat kantin. 


Adala mak mak yang x puas hati. Yerla, agaknya masing2 dah pesan kat anak suruh tunggu kat tempat tertentukan. Bila mak dah x boleh masuk takutla ank tu tercari cari pulak. pak guard pun buat derk ajer. dah terima arahanla tuh, x bagi mak pak masuk.


2nd day.. dia tahu mak tunggu kat mana:)


lepas habis perhimpunan tu aku nampak 1 per satu barisan yang keluar. Kiranya masih terkawal cuma kalo dah sampai kat pagar tu anak2 pun ada yg panik sebab x nampak muka mak paknya. Adala yg nangis2, jln pun dah jem. bersesakla anak2 nak keluar sebab tangga nak keluar ke pgr tu kecik jer.

Nasib baik Aiman nampak muka maknya. Aku pun cepat2 lambai bila Aiman nampak aku. kakakaa hover kau.


Aku rasa aku tahu naper cikgu2 x bagi penjaga masuk ke dlm kwsn sekolah.

Hmmmm


Mak pak pun melampau gak. Kalau hari pertama kedua bolehla terima alasan anak tu baru sekolah lagikan. belum biasa lagi. Ni dah masuk minggu ke 2.

Bila dah diberi keizinan untuk mak pak tunggu anak2 dlm kwsn sekolah, mak pak hover tunggu anak2 sampai depan kelas. Masa belajar pun belum habis. Selalunya golongan mak mak la ni. Kerap gak aku nampak. meluru mak mak ni masuk dlm blok sekolah tu. 

Hmm kalo anak2 dah nampak muka mak ni, kompem la dah x kosentrate lagi. Ingat nak balik jer. Cikgu pun mesti x selesa kan.

Haaa kan sekarang langsung x boleh masuk.

Kadang2 kita perlu ajar anak berdikari. Berdikari ikut umur diala. Percaya kat anak yg mereka boleh buat, sambil tu kita kena awasi jugak. jangan terus lepas tangan kan.




Masa perhimpunan pun cikgu dah pesan kat anak2. bagi tahu kat mak pak x boleh masuk sekolah lagi dah. 


Aku hari pertama adala jenguk Aiman kat kelas. Tu pun dah bunyi loceng. Sebenarnya aku nak tompang toilet. x tahan dah. Toilet pulak dekat ngan kelas dia. 

bila masuk toilet dia, mak aiii.. kalo x sebab terdesak, sanggup aku tunggu sampai umah. Aiman pun cakap toilet busuk banyak tai*.


1 comment:

  1. Betul kakak setuju pihak sekolah mestilah nak ada privacy utk cikgu dgn murid-murid
    Kalau dah mak-mak tertonggok kat luar kelas mestilah tak selesa..

    ReplyDelete