Monday, April 14, 2014

Awas DENGGI


Assalamualaikum

Sekarang musim demam denggi kan. Kat area umah aku dah 2-3 umah yg jadi mangsa dek gigitan nyamuk aedes. Jahat sungguh nyamuk ni. Gigit ajer la, x yah nak pas2 penyakit pulak.


Jumaat lepas. Adala dlm 5 mnt aku msk umah. Tiba tiba kedengaran Vooommm Vrommmmmm ngeeeengggg.. haaaaa dah tahu bunyi aper tu.

Bukan bunyi enjin lori depan umah tapi bunyi org2 dr jbtn kesihatan nak menyembur asap. Bunyi dia memang dah cukup familiar. Kelam kabut aku kuar umah balik nak mengangkat baju. Siap mintak tolong kat Delisha lagi. Adala dia nolong angkat selai. Tu pun baju dia jer.



Jiran depan umah yg baru sampai pun kelam kabut angkat baju. kiiiii sian tol kat kitorang yg baru blk kejer ni. Diorg ni pun kalo nak menyembur xder nak bg notis. Agaknya memang diorg nak bau asap tu melekat kat baju2 dijemuran. Bio nyamuk xnak hinggap gamaknya.



Bila Aiman dengo bunyi dr penyembur ni, dia takut cikit. Cepat2 srh mak dia masuk. Siap tutup langsir rapat rapat. Tengokla, punya banyak org tu sembur dlm longkang. Udah mcm kebakaran pulak. Eiiii seram



Udah x nampak apa apa. cer bayangkan kalo dia sembur dlm umah. Mau fengsan kelemasan.



putih.... 

Masa ni aku ada bukak sliding door cikit bg asap tu masuk. Cikit jer. Kot kot ada nyamuk sesat. Bio pitam terus. Padan muka

Lepas dia sembur depan, dia p sembur belakang pulak. Masa tu aku ngah goreng sekodok udang. Alahaiii hilang bau udang dlm cekodok aku.

Betol2 kes kronik dah ni. Lepas tu baru aku teringat yg aku ada takung air dlm tong kat luar umah. X bertutup pulak tu. Adoiiiiii  nak buang sayang. Nak guna takut kegatalan. last2  pkl 10 mlm aku p basuh keter guna air tu. Kena tadah air lagi gara2 catuan air.


Lebih kurang kul 10pagi hari sabtu keesokan harinya. Cuuunnnn ayor udah ditutup. Huuuu x sempat nak mandi. Tapi selamat bila baju2 yg udah bergunung ganang serta bdk 2 org tu dah mandi :)


Ngah lepak2 mkn cekodok baki semlam sambil layan katon, dengola org bg salam.. Assalamualaiku 2-3 kali. Aku jenguk2 ada 2 org laki kat luar.Diorg dr jab kshtn. Bagi tahu umah no sekian sekian kena demam denggi. Lps tu selang 2-3 umah baru2 ni kena denggi jugak. Risaula deme.  Sbb tu diorg nak buat spot check kwsn umah. Mintak izin nak masuk umah. Alooorr time ni la ko nak check umah aku. Nasib baik umah br berkemas gak. kikiii


risalah yg diberi


Dia advice srh jg kebersihan. Jgn bg air bertakung. Umah aku ada pokok yg dok dlm air tu. Dia srh tukar air selalu. Yerla Encik. memangs selalu sy tukar air tu.  Lega. Nasib baik xder nak kena saman ker apa. 



Cegah sebelum dapat sakit.

Marilah kita sama sama mencegah yer.




No comments:

Post a Comment