Friday, April 11, 2014

Catuan air la pulak


Assalamualaikum


2 bulan yg lepas, ketika catuan air dilaksanakan aku x punya rasa apa. Syukur sebab ia x melibatkan kwsn rumah aku. Kesian jugakla bila dengar rungutan kwn2 yg terpaksa berjaga mlm sebab menunggu ketibaan air. Itu pun masih x mencukupi. Sampai ada yg mandi di pejabat 

Bila kerajaan umumkan catuan air , 2 hari ada 2 hari rumah aku masih tdk terkesan. Alhamdulillah, aku masih boleh basuh baju setiap hari. Tiada fikiran untuk membeli tong untuk mengisi air. Sehinggalah catuan baru2 ini. Oh mak. Rumah aku xder air dah.


Sejak jumaat lepas rumah aku kena catu. Kali pertama umah xder air masih ok lagi. Tapi kali ke 2 ni. huuuuuu nak buang air kecik pun serba salah. Hari ke 2 air kat tank habis dah. Dah la x buat simpanan. Baju memang x berbasuh. Mkn memang x guna pinggan. Masak memang off.

Yang kelakonya, somi boleh tegur Aiman sebab berak banyak kali. Adoooiiii budak tu berak pun ditegah. Mesti heran Aiman dibuatnya. Betambah heran bila mandi pagi setakat 2 cebuk ajer. Lagi syok x payah gsk gigi tapi lap gigi ajer. Paling kritikal sampai mandikan dia guna air msk. Nasib baik ada air msk nak. Kalo edak terpaksa guna air sejuk dlm peri ais tuh. huuu  Darurat nak.


Aku pun mandi mcm x mandi ajer. P opis cepat drp biasa sebab nak gsg gigi.

Masalah beso tol bila air xder. Toilet,dapur dah mcm2 bau ada. 




Sepatutnya tengah hari semalam umah aku dah ada air. Patut tangki dah berisi. Tapi hampa. Maybe sebab tekanan air rendah jadinya air x naik ketangki. Susah hati tolla.

Baju ktr udah berbukit, x leh kalo x basuh. Terpaksa isi air dari luar umah , angkut satu satu. 



Isi air betul2 depan pintu umah. Dekat cikit nak mengangkutnya. Mintak tolong kat sikecik ni pegangkan paip air. Dia sukaaa..



Sambil nolong mak dia, sambil main gak. Korang ingat boleh percaya ker kat budak kecik ni. Tolong dia mesti ada sebab. Baper poloh kali ntah celupkan air dlm baldi. Bila mak tegur dia cakap " asuh angan ". Pandaila ko



Bila abang balik dr mengaji semakin hebat basuhan tangan dia. Bukan basuh tangan dah, mandi terus. Sorang satu masuk dlm timba tu. Huhh xper nak, mainla puas2. Lepas ni kita beringat yer


Buat pengajaran laki bini, mlm tadi siap2 dah simpan air dlm semua tong yg ada. Tong sampah pun boleh jugak. Kes darurat maa




No comments:

Post a Comment