Wednesday, March 13, 2013

Penampilan mencerminkan akhlak



Korang setuju x ngan tajuk yg aku tuliskan tu?


Hmmm aku bukanla nak menyebuk or amik pusing ngan peribadi org lain.  Cuma kadang kala ada benda2 yg menjadi persoalan dlm kepala ni.  


Contohnya, semalam aku nmpk kat wall aku si A cantek berhijab..  Ohh hari ni naper dia sudah free hair pulak.. Ker yg ini gambar dia 2 thn yg sudahhh... alahaiii






Aku terjebak untuk menulis tajuk ini sebab ia telah memberikan perspektif negatif kepada ofismate aku yg berbangsa cina.



Korang cer bayangkan, indv yg berpurdah ( cuma nmpk 2 bijik mata ) tapi menunjukkan sikap yg x seiring dgn corak pemakaiannya ( maybe 1 dlm 1000 ).  Lebih mengharukan indv tersebut mempunyai pendidikan agama yg aku rasakan lebih sempurna drp aku. Siap mengajar dipondok.. Masya Allah. 


Sepatutnya org sebegini, dengan ilmu agama yg penuh didada memberikan contoh yg terbaik.  Bukan buat sebaliknya.  Jikalau dgn anggota keluarga sendiri pun bole buat hal sendiri. Alahaiiii..  Sungguh pelik binti ajaib aku memikirkan..  


Di mana silapnya mereka ini?



Disebabkan nila setitik habis susu seperiuk. 
Hmm slh siapa?  Kalau sudah ada contoh didepan mata.  Mereka dikelilingi dgn org2 yg tau agama tapi mereka tidak menunjukkan yg Islam itu baik, indah. 


"Dia pakai mcm ni, semua tutup tapi attitude......... ni semua nak tunjuk apa?"
 aku sungguh terasa :(


Diorg selalu tanya kat aku " Muza, bolehker pakai mcm tu? ".. bila diorg nmpk muslimah memakai tudung tapi berseluar ketat sampai nmpk ketulan.. alolooo aku  sengeh je..



*mereka cakap ni bukan sebab agama tapi karektar mereka sendiri.. hmm nsb baik agamaku tdk dipersalahkan*





No comments:

Post a Comment