Wednesday, October 24, 2012

Tolonglah...


Tolong jg susu saya baik baik ( muker montak simpati )


X bolehla mcm ni..


Dah 2 hari berturut2 aku buang sebotol susu ebm.  Lagi2 bila aku bekalkan cooler.  Aihhh diorg perap jer susu aku dlm tu.  Aku bekalkan 4 botol dah semua mencair.  Yg digunakan cuma sebotol setengah ajer.


Sedeh betul aku tengok.  Ingat senang ker aku nak kumpul stok susu ni.  Kalo x der azam & semangat yg kuat memang dah lm aku bg susu lembu kat anak aku tuh.





Kelmarin aku bekalkan 3 botol,  sebotol jer yg luak.  Tu pun aku rs Delisha x mnm hbs.  So lagi 2 tu dah cair.  Memang x leh nak bekukan balik.  Nak x nak kena guna 1,  & 1 lagi buang la.  Huhuhuu





Minggu2 yg lepas aku mskkan susu dlm plastik.  So hari2 aku pesan tolong smpn dlm fridge yer.  Harap2 diorg simpanla susu tu.  Mg ni aku sajer jer mskkan dlm cooler.  Bila balik apesal beg ni brt jer.  Uper upernya byk lg susu x digunakan.


Pagi tadi terpaksala aku terangkan semula cara nak kendalikan susu ebm ni.

A: Dik, hari ni akak bwk 3 susu. 1 dah cair, 2 lg beku.  Kalo Delisha sehari mnm 2 btl jer so sebtl lg adik smpn kat tempat beku yer. Esok pagi baru letak kat belah bwh ( nanti dia cair sendiri ).

P: Ohh mcm tu yer.  Saya ingat kalo susu dah beberapa hari dah x leh guna.

A: Bolehh guna jer.  Selagi susu tu beku, 3 bulan pun leh simpan lagi tapi kena bekula.  Kalo dah cair kena gunakan dlm ms 24 jam.

P:  Ohhh mcm tu yer.

A: Ingatkan tahu dah ( ohhh byk benda nak bg tau ni )


Huby pun dah ckp len kali xyah msk susu dlm cooler bag tu.  Kalo x beginila jadinya.


Hmmm ingatkan mereka ni cukupla ilmu didada bab penjagaan susu ebm ni. Tapi ?


* patotla smpi umah jer adik terus melekap kat 'tit' aku nih.. rupa2nya sikit sangat dia mnm susu.  Aku pun x tau nak buat aper lg.  Kalo bg FM agak2 berubah x tabiat minum dia yer *


No comments:

Post a Comment