Tuesday, December 6, 2011

Kelahiran puteri kecil


Pengalaman melahirkan Dsha agak berbeza berbanding melahirkan Aiman.  Tapi aku bersyukur sangat kerana ALLAH mempercepatkan masa utk aku melahirkan khalifah kecil NYA ini :)



~ masih di LB at 3.46pm ~


Aku dijangka melahirkan Dsha pada 28.10 tapi 17.10 aku udah selamat pun bersalin.  Memang aku dah agak kelahiran kali ni pun mesti cepat.  Sama ngan Aiman dulu.  Cepat sekurangnya seminggu.


Sehari sblm kelahiran aku dah rasa mcm berat sgt perut ni.  Siap bg tau huby mayb aku akan bersalin x lm lagi.  Yg paling syokkk bla sempat lagi makan kat D'Selat.  pekena pari bakar ngan lala msk pedas ( sabtu mlm ahad )


Malam Isnin lebih kurang kul 1am aku dah rs sakit2 tapi masa tu mamai.  Aku sakit betul ke or aku mimpi sakit tadi. Sampaila kul 6am ttber tergerak hati aku nak bangun. Instint kuat mengatakan aku nak bersalin ni wlpn sakit x kerap.  P blk air nak mandi nmpk dah ada ckit lendir ngan darah.  Terus mandi 1 badan ( mak dah pesan kalo rs nak bersalin mandi bshkan rambut. kalo boleh biarkan rmbt tu bsh ).



Rasa sakit x berapa kerap.  Aperpun sms mngr dl bg tau x dtg keje sbb dah ada contraction. Ckp ngan huby standby jerla nak p hospital.  Kul 9lbh hntr Aiman kat umah pengasuh.  Siap dpt bekalan air zam zam lagi :)  TQ M.Nah


Kul 10 smpi H.Putrajaya bg tau dah ada tanda2 nak bersalin.  Msk blk sementara.  Dengar ultrasound bb & doc seluk dah baper cm bukak.  Time seluk2 nila permulaan kpd kesakitan seterusnya. Bukaan baru 3 cm.  Doc bg tau katil semua full & srh diskas ngan huby nak p H.Serdang or Kajang.   Huhuhu sede nyerla.  Decide better p H.Sedang ajer sbb lg dekat tp doc kt Serdang pun selalu full & depa akan hntr ke Kajang gak.  Hmm kalo gni baik xyah ty nak p hosp mana kan :(


Time ni contraction makin kerap.  Mayb doc tu kesian dia kata xperla.  Ada katil 0 tp lmbt ckitla sebb patient lum kuar lagi.  So selamatla aku :)


Contraction makin kuat lbh kurang 10.45..  seluk lagi baru bukak 4-5cm..  Terus doc srh msk labour room & standby.  Time doc nak pecahkan water bag rs susah jer.  Time Aiman dulu sekalu cucuk terus banjirr.  Kali ni air dia kua cikit2 smpi doc x rs ada kua ketuban.  Stress sgt ke aku smpi doc tu ssh nak pecahkan waterbag ???   Kalo nak kena seluk ajer saper x stress??  Ingat best sgt ke kna seluk2 ni huhuuhuhuhu



Msk LB, salin baju then baring kat katil sorang2.   Naper kali ni aku rs katil ni mcm kecik jer yer???   Ke aku yg dah beso ?


Datang sorg nurse ty mn huby sbb leh temankan aku.  Ohhh huby blh msk sekarang yer.  Ingat time nak bersalin t hehe.  X lm kmdn mskla en huby. HE :)


Time kat LB contraction mmg makin kuat.  Aku asyik tengok jam ajer.  Lps sejam,  sejam ms berlalu.   Doc ada ty nak amik epidural x?   Aku mmg x plan nak amik aper2.   Sebolehnya nak neutral gtu ( dlm hati berkata, baper rm yer kalo amik epidural ni ? )  Doc ckp epidural leh amik smpi bukaan 6cm ajer.  Lbh 6 dah x leh amik lg.  2-3 kali gakla dok tu ty nak amik ke x.   Sampai aku dah x lrt nak tanggung skt aku ckp ngan huby amikla epidural tu.  Dah sesak napas aku rasakan.


Doc dtg cek tgk bukaan dah baper. Dah bukak 8 cm rupernye.  Memang epidural dah x boleh. Time ni mmg sakit sgt.  Rase gelisah x tau sbb sakit nak bersalin or memang aku dah nak bersalin.  Panik aku bg tau huby panggilkan nurse sbb aku rs memang aku nak bersalin.  Kelam kabut dia jerit nurse nurse.  hahahha


Datang la 3 org nurse.  Yg aku dah mcm cacing kepanasan.   x leh nak relax dah.  Kali ni rase semua x terkawal &  SAKIT sangat.  Time Aiman dulu huby xder disisi boleh pulak aku relaks.  Kali ni ngengada lak.  Meneran pun aku dah luper cara dia.  patut teran tutup mulut , yg aku teran siap ada bunyi.  Memangla x nak kua bb tu.   Nak angkat kaki pun rs x lrt dah.


Aduhhh memang terasa berganda2 sakit kali ni. Nurse nak bg bukaan beso dia nyer seluk sampai aku elang kosentrat nak meneran.  Sbb selukan nurse tu lg terasa kuatnya.  Seingat akula time Aiman dl xder aku rs gni.  Nurse pun xder nak seluk cumer anu aku kena gunting ckit . Kali ni xder gunting ......


Alhamdulillah,  setelah segala kudrat aku keluarkan kul 2.06pm selamat bb keluar.  Fuuuhhhhh lega sangat.  ucapan Alhamdulillah x putus2 dr mulut aku.  Sempatla jeling bb aku gegel or boboi.  Kua2 je bb, terus huby bg tau. 'perempuan ma'.   Lps tu huby disuruh keluar pulak. Dengar nurse ckp jgn bg tau wife bb gender ape.  kekeke awal2 huby udah bg tau. pecah rahsia dah


Lepas nurse potong tali pusat terus diorg letak baby kat dada aku.. suruh usap2..  Agaknyer excited sangat kut sbb dah lepas teran, aku dok tepuk2 belakang baby..  Udah nurse tegur, ehhh jgn tepuk usap ajer.. ooooo  aku rs mcm usap jer ni





Yg aku x leh nak thn gelak ( dlm skt2 pun leh nak gelak) bla nurse tu urut2 area ari2 leh aku bg tau aku rase nak berak.  'nurse saya rasa nak berakla' ..Nurse tu jwb ' uri awak nak keluar ni'  Ooooooo uri rupernye.   kekekkeke yerla malu jer kalo betul berak kan.



~ 8.32pm ~


Siap semuanye,  udah kena jahit,  bb udah dimandikan,  huby dah msk balik barula aku terasa lapo sgt.  Nurse bwkkan secwn milo.  Baru mnm terasa lak nak muntah.  Memang nak muntah. Kelam kabut huby tarik tong sampah nak buat tadah.  Nak trn dr katil mcm dah x sempat.  Agaknyer ms contraction tadi aku byk sgt hidu gas.


Kurang lebih kul 4pm, baru dpt msk bilik.  Adik Aiman ni kuat melalak.  Kalo melalak memang bingit telinga.  Baru kua udah nak kena pegang ajer.  Pegang baru diam.  Nak mandi pun risau. T akut dia melalak , mengganggu patient lain t


Spt mn pengalaman melahirkan Aiman,  slps segala proses selesai memang aku xder mengalami apa2 mslh.  Yg menjadi mslh ialah bb asyik keluar air liur je.  Mcm muntah je tp dia x muntah. Just mengalir dr mulut jer. Mlm tu nurse check. Dia kt mayb ms kelahiran cecair dr mulut dia x hbs keluar.  So ada lagila sisa2 yg tertinggal. :)


Alhamdulillah, kali ini bb x der mslh nak feeding.  Dr LB bb udah tau nak BF.  Gembira sangat2.


Yg aku rasa malang ckit bla dpt jiran sebelah yg tdo berdengkur.  Aduuhhh x thn tulla.  Dl masa Aiman pun jiran sebelah berdengkur gak.  X sangka kali ni kena lagik.  Nasib baik mate ni leh nak tdo gak.


Nila cerita aku melalui pengalaman kali ke 2.


Siapa kata melahirkan bb girl x sakit. Hanya Tuhan saja yg tahu betapa sakitnya.



~ hi mama ~






~ ada kwn2 yg merasai sakit 2 in 1..sakit contraction , sudah buka sampai beberapa cm , but finally kena operation gak.. Aduhhh berganda sakitnyer tu...


No comments:

Post a Comment