Wednesday, March 19, 2014

Dah tahu membaca tapi PELAT lah pulak..


Assalamualaikum semua


Bangun pagi tadi terus capai hp, nak tengok dah pukul baper. Sambil tu tengok whatsapp. Grup adik beradik. Pukul baperla diorg tdo mlm tadi. Adik beradik aku ni kepala gilersss , sembang bodoh pun sampai kul 1-2pagi. aku jer yg selalu tertinggal.

X sangka pagi ni dapat perkbrn sedih. Kwn adik aku meninggal dunia disebabkan demam denggi. Innalillahi wainnailahirojiun.. Aku pernah jumpa budak tu. Muda remaja lagi.. Cepat ajal dia. Siapala kita untuk menentukan siapa yg akan pergi dahulukan. 


Okeila, nak citer pasal anak laki aku yang baik itu. Pg tadi nak keluar rumah dia ckp " ma pakai topeng". aku ckp abgla yg pakai " mamala pakai, nanti demam". allooo dah tahu mengambil berat pulak dia skrg. Ni yg mak makin syg ni


Aiman sekarang dah boleh membaca sikit sikit. Berkat kesabaran cikgu kat tadika & kesan khas revision drp teacher mama yg grg mengalahkan singa betina. Berbaloi gak pekikan hampir setiap malam.


Dia edakla boleh membaca betul. Cuma bila disatukan hurup2 seperti:-

ma na = mana
i bu = ibu
a ni = ani

mana ibu ani

dia dah boleh baca

Bangga lo


Waaa Aiman dah pandai baca.. puji mak pak dia

malu malu Aiman kena puji.. Terus excited dia dengarkan bacaan kat mak pak & adik endut

Cuma aku dapat kesan yg Aiman ni kuat sangat pelat dia.

Aku ajar sebut SI, dia sebut SHI, kdg2 CHI

Bila sebut SU, dia sebut SHU

nak susu, dia ckp nak shushu

Aissss

tergulung2 lidah aku ngajo dia.. masih x berjaya

Sekarang ni bila mengaji, hurup SA dia masih sebut CHA


nak kena google ni.. mcm mn nak perbetulkan


pic# google


Tadika Aiman menggunakan buku bacaan tulisan Eliani Nik Nawi. 
Selalu refer blog dia  ~ cepatmembaca ~

Ms bukak sekolah ada techer dia bg cd cara2 nak sebut hurup2 ni. Tapi cd tu dah rosak pulak. Susah aku laki bini nak ajor. Nmpk gaya kena beli yg baru ni. Kalo edak kang mak ajo lain, teacher ajar lain. Pening Aiman dibuatnya. 

Nak letak video Aiman membaca tapi naper pulak ada error ni. Xper, lenkali kalo boleh aku letak sebagai buat ingatan. Leh tunjuk kat Aiman bila dia besar nanti.


Sejak somi dengar Aiman dah boleh membaca, dia pun semangat nak belikan buku2 bacaan ni. Alhamdulillah, Allah permudahkan.





* sedih melihat perakara yg terjadi di negara kita skrg. 1 persatu musibah berlaku. Semoga kita memandang semua ini dengan mata hati iman *


No comments:

Post a Comment