Wednesday, August 28, 2013

Satu hari di jamuan raya


Assalamualaikum wbt

 Rabu sudah hari ni.  Sejak Jumaat lepas kerja datang berlumba-lumba. Semua nak disiapkan cepat. Kepala pun mengong jap. Menyusun kerja yg mn harus diutamakan . :)


membebella pulak..  xperkan kan

Okei, nak tau x.. heheee 

Kitakan, ahad lepas ada buat jamuan cikit ckit. Alahhh cikit ajoo.. X jemput ramai org pun.  Jgnla kecik ati sebab kita x jemput kwn2 blog yer.. 


Sebenarnya kita buat jamuan mkn ni sebab nak jemput encik & cik bos datang umah.  Diorang banyak tolong sepanjang proses aku beli umah ni. Lagi2 cik bos tu, dah remind sebelum raya bila nak jempot diorg dtg umah. Siap ckp xnak mkn, just nak tengok umah ajo. Alloooo sampai gtu sekali kehendaknya.. antara sebab tula aku buat jamuan ni. Kalo edak xderla nak buat sgt . Saper yg nak datang just dtg jela. Aku mskla goreng bihun aje. :)


Jamuan aku buat hari ahad petang. Start kul 2-7ptg. Lps kul 7 gate tutup. 


Makanya pagi pagi sabtu aku laki bini udah sampai kat psr borong. Ingat aku org yg paling cepat upernya dah ramai org yang tercongok kat psr borong tu. Agaknya semua nak buat open house kut.  Anak anak aku  tinggalkan kat umah ngan adik aku. Perggg cepat cikit pergerakan. Beli cikit ikan  & sayur2. Then p kedai balaji beli brg2 kering. Kul 10 semua dah setle. Besttt brg yg dicari semua ada. 


Okei, mai tengok apa yg aku hidang hari tu :)



rendang ayam..


Haaaa nmpk menyelerakan rendang ni.. bg aku dah cukup sedap.. tp somi cakap rs manis pulak.. Eh ehhh jgnla puji aku pandai masak..  Sebenonya pes rendang ni aku oder dgn jiran sebelah. Aku tinggal gaul ngan ayam ajer. Bertuah badan dpt berjirankan cep ni.. Nak hrpkan aku msk rendang edakla.. Rendang pak brahmin memang aku pandai sangat..



kari ayam

Plan asal xder kari. Tapi bila aku pk pk 20 kali, ohh memang kena tambah lauk ni pa.  Harapkan rendang ayam yg 5kilo lebeh tu mcm x mencukupi sangat. Baik ada back up.. So somi p beli sekor ayam & dia yg msk kari ni.


pulut

Pulut kukus sebagai menu tambahan ajer. Msk sekilo setengah. Kul 6lebeh aku dah angkut tray masuk dapur.  No 1 yg habis. Memang x jangka. Ingat x ramai mkn pulut. Yerla, pulutkan berangin. Mana tauuuu.. sampai somi x sempat mkn. Aku cuma dpt lebihan ajer..nasib baik dpt rasa gak



nasik impit+kuah kcg

Nasik impit segera aku yg rebus.. merebus sampai kul 1.30 pagi.. sampai tertido2 nunggu nasik msk..  Kuah kacang pun order dr cep sebelah.  Senang kerja aku.. sekilo dia jual rm 7 ajer.. aku beli 2 kilo..kompem sedap..


laksa

haa laksa ni aku yg buat.. drp somi, adik dan aku semua merasa ok ke x.. dah jadi mcm citer bujang lapok dah..



desert. dadih + agar2 koktel

mula2 buat agar2 koktel.. alamak dpt lbh kurang 50 bekas ajer.. mcm cikit jer.. srh somi beli dadih jagung.. nsb baik ada.. syukur2 :)



air oren ajo

heeee berair sunquick ajerla petang tu.. senang..




Dah siap terhidang  .. adala kuih cikit2 stok dr kampong..  Mlm tu sempat buat kek coklat kukus sebijik..



Dadih diatas tong cat.. serbaguna sungguh bekas cat itu.. 



sempurna sudah..


Orang pertama yg meraikan jamuan raya aku..


Wlpn jemput dtg kul 2, tapi tetamu pertama datang kul 3lbh x silap.  Lepas tu hampir serentak kul 6 baru semua datang. Yg ramai kwn2 suami jer.  Aku ada jemput kwn2 tp semua dah excuse. X perla yg penting akak dah ajak yer dik non


sepupu sepupu belah aku


Bila tetamu dah datang mcm best ajer.. alhamdulillah aku rs dptla bersembang ngan diorg wlpn sekejap. Atleast diorg tahula aku puan umah. Bila dah dtg serentak mulala terasa paniknya. Allamak ni dah nak habis, tu dah tinggal kuah ajo.. air dah tinggal suku.  Aku lak xder assistant. Adik pun sebuk layan sepupu2 yg dtg. Jadi lipas kudungla aku petang tu. Nasib baik anak2 semua buat hal sendirik.



Bila tetamu dah beransur pulang rasa kelegaan yg amat sangat. Tadi punyala cuak takut mknn x cukup. Bila semua dah balik mknn adala cikit berlebih. Alhamdulillah, kalo edak malu ajerkan. ajak org dtg tapi makanan x cukup..wooo malu maluu



Malam tu laki bini baru rasa sengal2 badan. Periuk belanga lom berbasuh lagi. huhuhuuuu
Tdo ajerla, sok baru operasi membasuh.


Itula cerita jamuan mkn aku thn ni. In Sha Allah, panjang umur & dimurahkan rejki thn depan leh buat lagi.


Eh ehhh lupa nak tulis, encik & cik bos x dpt datang.. ada halla pulak..aishhh


*sabtu ni merebus lagi*


1 comment:

  1. fuh kire hebat la muja masak mcm2 tu...biar le gune pes aje ke ape tapi pada lieya tetap masak....ramai gak jemputan tu...mmg tabik spring lah...

    ehh lieyapun suke gi balaji tu...sbab bawang, kentang die murah gile kotttt hehehehe yg penting tahan lame sikit...kalo beli bawang kat carefour ke giant ke cepat jek naik tunasnye, dah le i ni jenis masak jarang2 hahaahahah

    ReplyDelete