Monday, August 17, 2015

Tikus bermaharajalela..



Asalamualaikum..


Kebelakangan ni aku sering dihantui ngan bebayang tikus.. jahat betul tikus tikus tu. Sampai terbayang bayang dah..

Ada 1 malam tu, aku baru balik umah. Terdengar bunyi mcm sret srettt kat meja tulis tempat Aiman belajo. Aku gegar gegar meja tu. tercicit cicit tikus tu pecut. 


Perghh hitam ko tikus tu.
Dah la hitam, beso pulak tu.
terjerit kegelian la aku.. Sampai jiran depan umah dok tengok. Kuat x kuatla jeritan ku itu.

"Pa pa, ada tikus besola." nak cover malu..

memang besola.. mcm tikus mondok tu..

Dulu aku pernah nampak tikus tu panjat dinding.. berlari kat rail langsir aku. lepas tu masuk lubang dinding.


Tikus ni suka gigit barang. lapo kot. hari tu adala sebijik pisang kat meja, pisang adik aku, beso pisang tu. Pagi aku tengok ok lagi, petang nya dah bertebuk. kompem tikus yg gigit. 

Pernah aku jumpa selonggok tulang2 ayam ngan ikan kat belakang peti sejuk. pelik gak, acaner tulang2 tu leh ada kat situ. mesti kerja cik tikus ni.

dahla curi makan, lepas tu berak kencing kat dalam umah. hitam2 najis dia. Alahaiii risau hati ini. Dahla kencing tikus tu merbahaya sangat. 




dengan hati yg tekad, aku pinjam perangkap tikus opis aku.  Malam letak tepi pintu dapur, somi letak ikan kering buat umpan. pagi esok dapat sekor.

puas hati tapi naper kecik sangat tikusnya.

Ini bukan tikus yg aku nampak itu.

alahaiii udah tersalah tikus pulak


 '

kesukaan anak anak bila nampak tikus ni.

Aiman cakap nak bela. comel katanya

Dsha pun kata nak bela jugak.. lepas tu tanya mak dia kat mana ma.

huhhh


Aku tinggalkan tikus tu dalam perangkar setengah hari. Pagi sampai kol 12 gitu. Letak kat tepi gate umah. Sampai umah aku tengok tikus tu dah kaku.


Alamak Aiman, tikus dah matila.


Udah anak anak marah

" mama berdosa. tuhan hidupkan tikus, mama bunuh tikus tu. mama berdosa. "


Alaaaa Aiman, jgn la ckp mcm tu.  mama pun terkilan sebab tikus tu mati. Tapi tikus tu jahat Aiman.



Punyala panas terik, mati tikus tu. Sian sian.


No comments:

Post a Comment