Wednesday, July 8, 2015

Bezanya abang dan adik


Assalamualaikum..


Aku perhati perangai anak aku sorang sorang. 
Abang adik, aiman dsa.


sorang laki sorang pompuan.

beza 2 tahun jer.

jarak 2 tahun memang boleh buat diorang jadi geng. geng sepah umah, geng buat bising. geng main bunga api


Aku perasan Aiman agak slow dalam bab bab belajar ni. Dia cepat lupa. Tapi dia kuat berusaha. Dia tahu mak dia marah sebab dia x tahu baca maka dia akan ulang baca banyak kali. Sampai nak tido pun boleh dia ulang balik apa yg dia baca.

Sekarang ni ada benda yg Aiman belajar dr adik dia. macam sebut 123 in english.
Adik dia lagi petah & lancar.


Mlm tadi aku  srh dia menulis perkataan. dah ulang banyak kali pun dia leh lupa cam ner nak tulis. maybe dia konpius. sampai mak dia pun naik hanginla. Aisshh mak dia memang garang macam gozila. Tapi gozila lagi garang kata Aiman. Aku pura2 nak ambik hanger ( aku nak p toilet sebenarnya ). keluar toilet boleh Aiman pass hanger kat aku. Alahaiii serah diri sungguh.


Aiman bila tahu mak dia hangin malam tu dia xkan pegang henpon. Xkan main game or utube. dia akan membaca n menulis jer. sampai dia tidur.


Delisha pulak opposite. Dia mudah ingat & cepat belajar. Mungkin sebab otak dia sedang berkembang.. so senang nak ingat.


Dia layan cerita barney kat utube. dia tengok, dia ikut nyanyi , ikut joget.
Sampai dia boleh nyanyi lagu abc sampai Z.
Tapi hurup abc dia x berapa nak tahu.

Suruh kira 1-10 pun dah pandai.
Kaler pun dah kenal.

Aku tulis no 1-5. Dia boleh buat sendiri tanpa aku ajar.

Kalo aku rajin memang dia boleh tahu banyak benda.

Tapi Dsa ni ada penyakit MALAS.

Baca sekali cukup. 
Suruh ulang 2-3 kali dia dah penat. Mata sakitla tulah nilah.
menulis pun macam tu. tulis sekali jer. Tulis kali ke 2 mulala dia buat yg bukan bukan.
Dah la banyak cakap , ada jer alasan dia.




Jadi aku kena guna cara yg berbeza buat 2 budak ni. xleh guna cara yg sama. 



 harapan aku semoga mereka seimbang eq & iq.



No comments:

Post a Comment