Friday, May 9, 2014

EMAK


Assalamualaikum


Mereka kata hari ni hari ibu. 

"Selamat hari ibu, mak"

Aku x pernah raikan hr ibu. Wish pun jarang . Tapi aku sayang mak

Pipi mak aku lembut jer. x der pun pakai sk2 ker apa. Basuh muka pun katanya pakai sabun mandi. Memang x pernah nampk mak aku beli cleanser or krim2 muka nih. Memang ihsan anak2 perempuanla kalo nak membelikan.Tapi muka mak aku bersih. Jerawat pun xder. Kalo aku ikut muka aku memang ler antek. Nasib ler muka ikut gen bapak. jerawat asik menyerang


Mak aku ms muda xla gemuk. Aku ingat ingat ideal la ms tu. Anak 9 ma. Sejak stop no 9 berat mak aku naik. Katanya kesan mkn ubt perancang. Mungkinla.

Tapi x la gemuk sangat. Nmpk gemuk sebab mak aku ketot. Hmm yg ni aku ikut mak aku. Pendek . Adik2 yg lain semua tinggi


Mak aku sekolah x tinggi. Aku rasa maybe sekolah rendah ajer. Tu pun x tahula habis darjah 6 ke x. Jrg tanya kisah2 lama. Tapi keluarga mak aku dulu susah. Adik beradik ramai. Ramai yg laki. So mak aku kena tolong embah masak & kemas umah. Embah pulak jenis x berpelajaran so x pentingkan pelajaran sgt kat anak2. Tapi mengaji khatam berkali2.


Walau sekolah x tinggi mak aku boleh membaca & menulis. Alhamdulillah


Dulukan, ms kecik2 aku ingat mak aku ni jenis kuat membebel jugak. Suka sangat srh aku buat kerja umah. Kalo sabtu ahad tu selagi x siap kerja umah jgnla nak main2. Kalo x dibuat asik membebel ajer. bingit telinga. Selalu melarikkan diri ngan alasan sekolah ada sukanla, cikgu ada buat kelas tmbhn la.  Kdg2 kena tlg bsh baju. Penat lor. Adik2 kecik lg. Kakak sekolah asrama. Sian aku


Pernah gak aku kena kejo sampai umah wak aku . Ntah apa yg aku buat. Sanggup dia kejo sambil bwk pelepah kelapa tuh. Garang tolla. Sekali kena memang berbirat peha


Kenangan kenangan


Sekarang ni bila dah besar, dah berkahwen & dah punya anak. Baru aku tahu mcm mn perasaan mak.  Patutla bila ada anak2 yg buat hal mak masih bersabar. Walau anak jahat sekali pun, mak masih sayang. Anak xder duit, mak bg pjm. Bila anak buat2 lupa, mak x der nak mintak2. Mak halalkan..


Mak aku ni kelako gak org nya.. Kelako ngan anak2la. Kalo kentot tu dah xder nak bg signal. Tahu tahu bergego da. Bertempiaran anak anak. Adoooiii. Udah berjangkit ngan cucu dia pulak.


Sekarang ni bapak aku sakit. Memang dah teruk keadaan dia. Udah berpampers. Bpk x sedar dia dah terbuang. Semua dah diluar kwln dia. Mak akula yg membasuh. Yg membersihkan. Yg mengurut siang mlm.

Sampai mak mengeluh kepenatan.

Sian kat mak.

Bila dah berusia x sangka kena menjaga bapak pulak.


Anak2 cuma boleh mendengar keluhan mak. Sebab anak2 tahu mereka x mampu nak menjaga bapak.


So bila melihat semua ni aku memang x sampai hati kalo x dapat nak memenuhi keinginan mak aku. Bila lagi aku boleh berbakti padanya. 

Selagi ada hayat aku cuba untuk menggembirakan hati mak. Duit boleh dicari. Kegembiraan mak, adalah restu seumur hidup aku.

Mak cuma 1.


Ya Allah, KAU kurniakanlah mak & bpk ku dgn kesihatan yg baik2, panjangkanlah umur mereka. Semoga mereka berbahagia sentiasa.

Mak, aku sayang mak. 
Moga mak sihat selalu. 
Boleh kita pergi jln2


mak aku


* org kata aku iras ngan muka mak.. ye ker *

No comments:

Post a Comment