Thursday, November 28, 2013

Dugaan mengajar anak..


Assalamualaikum 


Thn depan Aiman akan mula ke sekolah. Baru 5 tahun sudah kesekolah. X mcm zmn mak pak diorg dulu. Umur 5 tahun tahu main ajer. Bangun lambat. X kisah kalo x tahu apa itu abc. Tapi budak zaman sekarang 4 thn dah dihantar kesekolah. Mak pak bingung nak hantar ke tadika apa. Genius Aulad, CIC, PASTI, etc. Dulu mn ada kisah semua ni kan. Hntr tadika biasa ajer.  Yang penting tahu baca & menulis sudah


Disebabkan Aiman mula nak kesekolah aku mula la biasakan dia ngan hurup2 & nombor2 ni. Alaaa yg asas je pun.  So mlm tadi sebelum dia tido aku ajak dia baca abc. Ber " abcde " lah kitorang, sementelaah adik ngah layan barney sorang2.

 Sedang elok ber abcde sampaila hampir ke penghujung, O tiba tiba Aiman bersuara " Banyaknyala ma ". Aissshh budak ni. Baru sampai O dia dah kata banyak. Dah komplen bila nak habis baca.





Sejak kebelakangan ni Aiman mula banyak mempersoalkan sesuatu perkara. Jenuh gak aku nak menjawab.  


Pernah 1 hari aku amik diorang lambat. Lebih kurang kul 7.15-7.30 mcm tu. Masuk jer kereta Aiman cakap :-

"nak eskem ma". 
" Dah mlm la Man, kedai tutup ".
"Tu la ma. AMBAT . kan da malam "
Gurllpppp
"sorila bang, mama banyak kejerla"
" ambat ambattt... "


Terus aku p belanja anak2 aiskrim. huhuuuu




Dia dah mempersoalkan kenapa aku lambat amik diorang.

Dia juga dah mula membandingkan antara mak ngan bapak dia. bapak dia ajar cara2 basuh bontot lepas buang air besar camner, bila aku ajar lain dia cakap. "pa salah kan ma" Maybe cara aku ajar dia basuh lagi senang drp cara bpk dia.


Hmmm kena banyak membaca psl keibubapaan aku nih. Paling penting mesti ada kesabaran yang tinggi.. Fuhh.



No comments:

Post a Comment