Friday, July 26, 2013

Didikan dari kecil


Assalamulaikum ..

Hari ni Slgr cuti sempena Nuzul Quran.. Korang yg kerja tu jln lazy lazy okeh..


Sempena bulan yang mulia ni, berhajat jugak nak melebihkan amal ibadat.  X banyak kurang kurang cikit tu ada kan..  Lagi2 dlm bulan yg penuh barakah ni..


Tapi memang betulla org ckp, kalo ada ank kecik ni, memang mencabar tul kalo nak buat ibadah ni..  Ngah solat tiba2 leh sikecik menompang sejadah sekali.. punyala lama dia sujud, jenuh gak aku nak menunggu bilala sikecik ni nak bangun bangun.. aisshh


Dah bangun boleh pulak dia bercakap ngan kita.. Selagi x menyahut selagi tula dok mak makkk..hadoii


Hobi sikecik yg terbaru ialah mengorek mata aku.. Sedap jer dia main main kat mata aku ni.. Jap ditarik jap ditutup. jap ditonyoh ngan dia.. huwaaaaaa Belum lagi kes selak telekung nak nenen..huhuu


Ape pun ini memang cobaan..  Akan ku tentang segala cobaan ini.. Nyahhh kau


Baru nak bismillah, dia pun sebuk nak al-quran yg ngah aku pegang tu.. Bagi buku lain x nak.. Nasib baik ada mukadam Aiman, selamatt


Lepas tu buat perangai lagi.. Mak ajo xnak. Aku tuding alif, dipukulnya tangan aku x bagi. dia nak tuding sendiri.. aisshh sabo saboo



mukadam abang



kelako aku nengok gelagat sikecik ni bila dia ngaji. memang seronok nak mengajar dia tapi yg seronoknya adala seminit. Lepas tu mula dia mengaji sendiri.. hmm suka ati ko la nak.. mak nak ngaji gak, jgn kaco..



Nampak nya mulai sekarang kena biasakan dia mengaji & solat.. pendedahan dr kecil lagi senang kan.


Anak anak semoga kalian menjadi muslim & muslimah yg sejati 

In Sha Allah




*Anak anak amanah ALLAH*



2 comments:

  1. Untuk kakak kisah macam ni dah berlalu Muja. Kena sabar dan jgn mudah marah sebab dia tak faham. Bila dah mula dengar sediakan sejadah sebelah kita setiap kali solat. Tak apa dia nak main ke apa (biasalah bila jemu dia akan main). Sama juga masa mengaji beri dia satu. Belikan Iqra'. Lepas Muja mengaji ajar dia pulak. Usia macam ini cepat tangkap tau...

    ReplyDelete
  2. betul tu muja...didikan awal mmg penting...bagi die biase dgn suasana solat n mengaji...bile dah cukup syarat boleh dijadikan amalan tiap hari tanpa culas...in sha Allah...moga same2 kite berjaya didik anak menjadi insan yg berguna dunia dan akhirat....

    ReplyDelete