Monday, June 24, 2013

Jerebu datang lagi



Assalamualaikum ...

Apa kabar kawan2 hari ini ? Harap2 semua sehat2..  


Dah tau udara kat luar sana tu tak elok untuk kesihatan maka x payahla nak cari pasal.  Time nila tetiba datang mood nak berjogingla, berpikinikla .. Ohhh memang x sesuai..


Makanya, aku anak beranak semalam pun dok diam2 kat dalam umah..  rasa mcm sesak napas gak  bila 24 jam terperuk dalam umah je.  Bingit telinga ni bila si abang asik jadi otomen, yg adik dok rajin sangat mengemas umah.. bila mak baru nak lelap mata, sikecik sebuk naik atas badan. Siap bukakkan mata lagi..huuuuu Ohhh anak


Tapi yg syoknya bila kurang aktiviti berjln luar rumah ni , poket pun selamat ajer.. hahaaa 



View frm office



Okei, nak bagi tahu.  Kalo x der jerebu rumah2 mewah diatas bukit tu sangat jelas kelihatan. Ohhh sekarang ni samar samar .. mcm ada x der sajer  



Jika aku x silap, jerebu ni tiap tahun mesti ada.  Sebab tu aku cakap "jerebu datang lagi" sebab tiap2 tahun memang akan ada jerebu.  Len kali aku nak tulis bulan brapa jerebu ni ada. Jerebu ni lain daripada bala bencana yg lain mcm banjir.  Bencana itu kdg2 memang ada faktor secara semulajadinya.  Tapi jerebu bagi aku tidak.


Sudah jelas pembakaran hutan penyebab kepada jerebu ini.  malang lagi bila angin membawa asap2 & debu ini terbang ke "Malaysia".. Ooooo welcoming to Malaysia wahai jerebuss sekalian..


Kedatangannya tidak dialu alukan tetapi apakan daya.  Kalo mereka adalah PATI boleh juga dihalau balik tapi jerebusssss itu harus bagaimana.Seharusnya tindakan yg tegas perlu diambil bagi membendung mslh ni drp terus berlaku.  X kisahla hutan tu kepunyaan warga apa.  Kalau dah bersalah harus dihukum.  Kalau tak beginila jadinya.  Yang x bersalah turut menjadi mangsa.  Kesiann



* Ini adalah pendapat aku sahaja *



No comments:

Post a Comment