Thursday, November 29, 2012

Bercucuk tanam sayur sayuran



Bila dah ada tanah cikit depan umah ni, raser tersangatla best nya.


Nak masak pun excited ajer sebab leh petik jer sayur depan umah tu.

Amboooiii ko,  banyak beno ker hasil cucuk tanam tu.  Setakat serai sebatang  xyahla nak eksenn sangat.


ha ha haaaa kan dah kena kutuk


Okeila,  sebatang tu edakla..  adala 2-3 batang.. heeee


hasil tuaian yg baru nak belajar hedup  :)





Ni  pokok kunyit yer kawan2..  sangat segar bugar..  sampai En ulat suka sangat melepak kat daun daun yg kehijauan tu..  marah Pak Aiman...


Ohh pokok kunyit ni hasil tuaian bonda saya.. umur dia sama ngan jangka masa aku duduk umah ni.. kalo aku dah pindah 2 bulan so kunyit ni umo dia pun 2 bulan gak..


Pokok kunyit ni asalnya ditnm kat tnh dpn umah.  Sbb asik kena gigit ngan ulat jer so pak Aiman pindahkan kat umah baru yg lg selamat & cantekk  :)





Nila 3batang serai yg aku kecohkan tadi..


mula2 cucuk sebtg ajer ( bonda aku gak yg tnm)..  Bila ada serai  yg aku x pakai & dah berakar akar,  ngan rajinnya cepat2 aku p tanam..   


Pak Aiman jeles, sebab serai yg aku tnm tumbuh membesar..  x  mcm serai yg dia tnm tuh...  Nmpk x ada sebatang serai kat ngan daun kunyi tuhh...  mcm terbantut jer kan


Pak Aiman tnm serai ngan kunyit tu..  bwk dr kg gitu..  layu jer aku tengok..  xperla, bg dia cikit masa lagi.. kehkehkehhh


Bila serai dia cam terbantut jer boleh dia ckp " ma, byk sangatla serai tu..  t berumpun2 jadinya "..  ohhh oke aper kalo berumpun rumpun kan..  lagi best, tapi dia kata x best..   jelesla tuh






Lagi 4 bekas tu adalah semaian yg terbaru..  Ahad lepas.  


Dlm bekas kuali tu ada bijik cekur ( beli kat psr borong) , 2 pasu cili padi & 1 pasu lagi tomato ( beli kat mydin) ..  Adooiiii beria ia Pak Aiman nak tanam tomato..  Kita tengokla hasilnya nanti...  

Aku dah pesan, x yahla tnm tomato mcm x sesuai jer ngan cuaca kat umah ni..  Dia degil gak.. Nak gak tomato.. Hmmm suka hatila



Lepas ni nak tanam pokok pandan pulak..  Pak Aiman tanya pandan tnm camner yer..  cucuk daun dia jeke.. ehhhh bukan kena ada akar jugakker...


Hari tu Pak Aiman ada cakap.  Nak tnm pokok rambutanla pulak.. Hmm x berapa suka sgt bila dengo nak tnm rmbtn sbb pokok rambutan byk semut..


Skrg ni dah ada 2 btg pokok durian belanda.  Hmm biarkan jela dia membesar.  Selagi dia x memberi mslh pada aku & sekeluarga biarkan jela..



* tnm kelapa pandan pun best gakkan * 



1 comment:

  1. Wow bestnye...suka tengok..teringin nak tanam-tanam macam ni tapi tak berkesempatan...

    ReplyDelete